Tuesday, March 31, 2009

Finnish Railway Museum in Hyvinkaa / Museo ferroviario finlandes en Hyvinkaa / Suomen Rautatiemuseo Hyvinkää

In English:

Finnish Railway Museum in Hyvinkaa.

In 11 March 2009 this nice small museum celebrated its 111 anniversary. It is easy to visit this museum From Helsinki by train. Distance from Railway station is about 1 kilometer / 0.6 miles.

Well, what to see in this railway museum?

Locomotives, wagons, cars on rail, forgery of blacksmith, waiting room, ticket sales office. Anyway, it is easier to check all this by viewing my photos.

En español:

Museo ferroviario finlandés en Hyvinkaa.

En 11 el 2009 de marzo este pequeño museo atractivo celebró su 111 aniversario. Al visitar este museo es muy fácil de Helsinki utilizando un tren. La distancia desde la estación de ferrocarril es acerca de 1 kilómetro/0,6 millas al museo.

Bien, ¿qué a ver en este museo ferroviario?

Locomotoras, vagones, coches de carril, herrería, sala de espera, oficina de ventas de billete. De todos modos, es más fácil de verificar todo esto mirando mis fotos.

Suomeksi:

Suomen Rautatiemuseo Hyvinkää.

Maanantaina 11.3.2009 Suomen Rautatiemuseo Hyvinkäällä täytti 111 vuotta. Museo on lyhyen matkan päästä Helsingistä junalla. Juna-asemalta on museoon mukavan lyhyt matka kävellä.

Mitä museossa sitten näkee? Vanhoja vetureita, raideautoja, junavaunuja, joihin voi kurkistaa sisälle ikkunasta. Lisäksi monissa halleissa ja taloissa nähdään millaista oli ennen vanhaan toimistotilat, odotushuoneet ja jopa paja. Odotushuone miellytti kovasti.

Kuvani kertovat enemmän kuin tekstini, joten lähde kanssani vaeltamaan museossa kuvieni kera.

All the pictures can be enlarged by clicking on them. Thank You.
Al ver la foto en tamaño más grande, haga el clic, por favor.
Cliquez sur la photo pour l'agrandir. Merci.
Jos joku kuva kiinnostaa katsoa isona, klikkaapa kuvaa. Kiitos.






































To the museum’s page: / A la página del museo:

Here / Aquí

14 comments:

-maiju- said...

Hyvänen aika, hienoja junia ym. En oikein ymmärrä, miksei itse tule käytyä tuollaisissa paikoissa... Tuokin museo on sen verran lähellä, ettei olisi paha matka. Samoin Riihimäen lasimuseo. Melkein häpeän tunnustaa, etten sielläkään ole koskaan käynyt, vaikka lapsuuteni ole lähes nurkilla asunut ja äitini oli lasitehtaassa töissä ikiajat. Nyt pitäisi vaan ryhdistäytyä ja alkaa käydä vielä käymättömissä paikoissa.

Carrizo said...

Hei Maiju.

Kiitos mukavasta kommentista.

Toden totta eihän Espoosta ole Hyvinkäälle pitkä matka. Samoin Riihimäelle, jossa äitisi oli töissä, no nyt sinne hippulat vinkuen. Se lasimuseo yllätti minutkin monipuolisella kokoelmalla ja sitä paitsi silloin kävimme siellä, niin sielä oli upea kansainvälinen helmityönäyttely.

Sai Anja taas uutta puhtia harrastuksiinsa. Tänäkin iltana lähtee taas helmityökurssille Klaukkalaan.

Terveiset Matti.

Anonymous said...

Tulipa monenmoista mieleen junia katsellessa, oman elämän historiaa - kolmikuisesna Oulusta Lieksaan on ollut sota-aikana ensimmäinen junamatka, kuulemma - arvannet :)
Toinen kuultu juttu oli samaisella välillä, kun junapoliisi ( mitenkähän heitä oikein on nimitetty ? ) oli jututtanut minua 2-3 vuotiaana ja kysellyt, mitä äidin kapsakki sisältää. Silloin kuponkiaikaan kun ei saanut viedä kinkkuja ym. luvatta mummolastakaan, tarkka oli ollut selostus - kuulemma :)
muistoja on kertynyt paljon, kun suku oli Oulussa ja asuimme Lieksassa, aina muistoihin liittyy höyryveturin puuskutus ja korkeat selkänojat penkeissä. olivatko ne korkeita vai tuntuivatko vain lapsesta?
Kiitokset postista, oli oikein mukavaa muistella!
Ja kiitokset myös kommenteistasi!

Carrizo said...

Hei Leena.

Mukavia on nuo sinun muistelmat.

Vaikka elämän työni teinkin Finnairilla, niin onhan minulle junat tuttuja ja varsinkin höyryveturi.

Olin näes koulupoikana Varkaudessa veturissa töissä neljänä kesänä. Olin niin sanottu jarrumies. Hänen tehtävänä oli kääntää vaihteet ja roikkua junavaunun sivulla, kun sellainen pukattiin jollekin raiteelle ja koottiin kokonaista junaa. Työ oli vaarallista, sillä, jos jäi puskureiden väliin, tai putosi raiteille, niin huonosti olisi käynyt. Itse asiassa jollekin kävi, mutta en tuota muistele.

Kävin toissa kesänä Lieksassa ja se yllätti positiivisesti. Kuvasin myös Paateria. Sehän on aika lähellä Lieksaa. Jos kiinnostaa, niin kirkkoblogissa löytyy Ryynäsen ikioma kirkko ja tästä blogista Eevan museotalo ja sen taideaarteita.

Terkut.

Indrani said...

It is an old and well maintained one.I love visiting such places. These are the precious collections we can pass to the future generations.

Thanks for your lovely comments.

Carrizo said...

Hello Indrani.

Your blog is suberb and thank You visiting here also.

Best regards Matti.

George said...

Thanks for taking us to the Railway Museum! It looks like a very interesting place to visit. Your pictures are beautiful.

Tarolino said...

Onpa siellä monta aivan ihanaa höyryveturia. Niistä mä tykkään. Kun olin ihan pieni lapsi niin sellaisilla vielä kuljetettiin junia. Kerran poltin peffani kun istuin väärään paikkaan matkalla Inkoosta Helsinkiin. En kyllä muista mikä laatikko se oli mutta kuuma se oli.
Autotkin oli ihania ja ne sisustukset sitten. Kiitos esittelystä. Oli kiva käydä siellä kuviesi kautta.

William Alexander López said...

Interesante museo Carrizo, tienen unas máquinas preciosas y veo que las conservan en buen estado.

Abrazos

Carrizo said...

Hi George.

It was a pleasure to present this museum, which is only about nine miles from my house.

BTW. Yesterday we had alreay 46 Fahrenheit here. But snow, it we still have enough.

Regards.

Carrizo said...

Hei Tarolino.

Mukavia muistoja sinullakin oli. Itselle tuli vielä mieleen ihan lapsuudesta Helsingissä sellainen, että kun nuo höyryveturit lähtivät Helsingin rautatieasemalta kohti pohjoista, niin Pasilan ylikulkusillalla, joka oli tarkoitettu jalankulkijoille, seisoimme monesti kaverien kanssa nauttien veturin höyryistä.

No, onneksi pää ei ole mennyt pyörälle tuosta syystä.

Carrizo said...

Hola William.

Este museo es preciosa y lo que es mejor, es que se halla solamente unas quatorze kilometros de hogar.

Un abrazo amigo.

juan quintero said...

Muy bonita serie de fotos de tren. Es impresionante lo bien conservadas que estan las locomotoras, siempre me han encantsdo, son bonitos. Un abrazo Carrizo

Carrizo said...

Hola Juan.

Me gusta este museo y generalemente muchas museos. Te agradezco al visitar aqui. En tu tierra en tu blogs he encontrado también muchas cosas interessantes cosas.

Un abrazo.